Øjensygdomme

Her kan du læse kort om de hyppigste øjenlidelser øjenlægerne ser i klinikken. Vi har forsøgt at beskrive de hyppigste lidelser relateret til din alder.

Voksne med nedsat syn

Briller

I gamle dage kunne patienter få målt ud til brille hos øjenlægen før undersøgelse hos optikeren. Dette er idag kun en mulighed hos børn under 10 og i helt særlige tilfælde. Vi får nogle gange spørgsmålet: "Kan jeg stole på optikeren". Vores svar er helt klart: "JA". Hvis du ikke oplever brillen fungerer skal du gå tilbage til den optiker, der har lavet brillen. Alternativt få undersøgt dit syn hos en anden optiker.

Hvis du har gradvist aftagende syn og ikke har fået synet kontrolleret hos optiker, kan du normalt ikke få tid i klinikken. Til gengæld har vi samarbejde med dygtige optikere. Optikerne tilbyder undersøgelse af dit syn, og hvis brille ikke kan give dig tilfredsstillende syn, kan optikeren booke tid til dig med det samme hos Øjenklinikken Aros.

Alderssyn (presbyopi) i 40´erne

Fra 40 års alderen kan øjet ikke længere fokusere på flere afstande. Vi tvinges til at holde avisen eller bogen ud på afstand og armene kommer til at virke som om de er lidt for korte. Det kaldes alderssyn eller presbyopi. Årsagen til alderssyn skal findes i øjets linse, der med tiden bliver mindre fleksibel. Så er det tid til at blive undersøgt hos en optiker og finde en løsning med briller med glidende overgang, multifokale kontaktlinser eller monovision. Hvis du ikke kan se dig selv med briller eller det ikke fungerer med kontaktlinser er en linseoperaiton hos os et godt og sikkert alternativ.

Grå stær (cataract) fra 50 år

Hvis brillen ikke kan forbedres, er den hyppigste årsag til gradvist aftagende syn fra 50 års alderen grå stær. Grå stær kan opereres og synet kan genvindes. Ved en øjenlægeundersøgelse kan det afklares om din synsnedsættelse skyldes grå stær eller andre mere sjældne årsager til nedsat syn. Ved langsomt aftagende syn hos ældre, kan du normalt ikke få tid til øjenlæge undersøgelse, før du har været forbi en optiker til synsprøve. For i langt de fleste tilfælde er det din brille, der skal ændres. Hvis optikeren ikke kan hjælpe dig, vil optikeren normalt råde dig til at rette henvendelse til praktiserende øjenlæge for at undersøge dine øjne.

Aldersforandringer i nethinden (AMD) fra 60 år

AMD er en kort fortalt en degenetiv forandring i midten af nethinden - lige i det område vi bruger til at læse. Synet omkring midten tager ikke skade, så din evne til at orientere dig vil bibeholdes. AMD er meget sjældent før 60 års alder. Hvis én af dine forældre har AMD kræver det ikke øjenlægeundersøgelse, hvis dit syn måles til at være normalt hos din optiker. Hvis én af dine forældre har AMD er det vigtigste du kan gøre for at undgå AMD - undgå rygning!

Voksne med øjenbetændelse

Rødt øje

Rødt øje kan have forskellige årsager. Ved øjenbetændelse skal du normalt kontakte din praktiserende læge. Hvis der er pus i øjet, når du vågner om morgenen er det ofte en bakteriel øjenbetændelse og din praktiserende læge kan udskrive recept på fucithalmic øjencreme. Hvis dine øjne derimod løber i vand og du samtidig har ondt i halsen er det ofte en virus infektion og det kan ikke behandles, men kun lindres og du skal undgå at smitte andre. Langvarigt lyssky, røde øjne kan skyldes allergi, der hyppigst ses i 10 - 50 års alderen. Hvis du mistænker allergi, kan du købe allergi øjendråber i håndkøb på næsten alle apoteker. Sjældne årsager til rødt øje er regnbuehindebetændelse som næsten altid kun er det ene øje. Hornhindebetændelse er en anden sjælden årsag til rødt øje typisk hos kontaktlinsebrugere og er næsten altid kun det ene øje.

Blefaritis fra 50 år

Den hyppigste årsag til irriterede øjne fra 50 års alderen er blefaritis, der ses som rødme i kanten af øjenlågene. Årsagen er kort fortalt tilstoppede talgkirtler. Behandlingen er i langt de fleste tilfælde enkel. Tag en varm vaskeklud, luk øjnene og knub godt omkring øjenvipperne som når du gnider dig i øjnene. Brug vaskekluden omkring et halvt minut dagligt i 2 uger og generne vil i langt de fleste tilfælde mindskes. Generne kommer næsten altid igen, men behandlingen er stadig den samme - en vaskeklud. Mange patienten er har forsøgt antibiotika øjendråber, men det hjælper sjældent ved mild blefaritis. Nogle forsøger kunstig tårevæske, der kan lindre ved tørhedsfornemmelse. Ved manglende effekt vaskeklud,  eller vedvarende tåreflåd, kan du kontakte en praktiserende øjenlæge.

Klinikkens folder om blefaritis

kan frit downloades.

Høfeber med øjenallergi

Tegn på øjenallergi er øjenkløe samt røde rindende øjne. Oftest er næsen også stoppet og løber i vand. Mistænker du øjenallergi kan du forsøge apotekes håndkøbsmedicin. Såfremt håndkøbsmedicin ikke er tilstrækkeligt, skal du i første omgang tage kontakt til din egen praktiserende læge.

Download evt apotekets folder om høfeber.

Børn

Nyfødte til vuggestuealder.

Det er helt ufarligt, hvis spædbørn op til et års alder skeler lidt ved træthed. Øjenlæge undersøgelse anbefales, hvis dit barn skeler det meste af tiden eller sundhedsplejersken anbefaler øjenlæge undersøgelse. Ved skelen kan dit barn få et "dovent" øje, der kan kræve klapbehandling eller briller.

Ved øjenbetændelser hos dit barn skal du henvende dig til din alment praktiserende læge. Det er klinikkens holdning, at nogle vuggestuer fejlfortolker reglerne for øjenbetændelse i institutioner og kræver igangsat behandling med antibiotika for at modtage børnene. Det er imidlertid kun ved mistanke om den sjældne svære adenovirus øjenbetændelse, at børn ikke må komme i institution. Mild viral øjenbetændelse behandles bedst med afvaskning af barnes øjenomgivelser 2-3 gange dagligt og barnet kan godt komme i institution uden behandling. Viral øjenbetændelse er ofte kendetegnet ved samtidig infektion i øjne, næse og hals. Bakteriel øjenbetændelse er ofte isoleret til øjne og ofte med mere pus og klistrede øjne om morgenen. Bakterielle øjenbetændelser behandles normalt med antibiotisk øjensalve fucithalmic. Hvis fucithalmic ikke har nogen effekt, er det oftest fordi det alligevel var en visus øjenbetændelse. Er du i tvivl kontaktes din alment praktiserende læge.

Se Region Midtjyllands video om øjenbetændelse hos børn.

Børnehavealder.

Vi modtager ind i mellem henvendelser, fordi børnehaven oplever, at barnet "går ind i ting" eller "fumler". Det er vores erfaring, at sandsynligheden for nedsat syn er uhyre lille, når forældrene ikke har bemærket synsproblemer.

Ved 4 års undersøgelsen hos jeres praktiserende læge testes dit barns syn. Hvis dit barn ikke ser normalt hos jeres praktiserende læge vil I normalt få råd om rette henvendelse til praktiserende øjenlæge. I omkring halvdelen af børn måler vi alligevel synet til at være normalt. og det kræver kun et besøg ved øjenlægen. Alle børn med mistanke om nedsat syn fra 6-10 års alder gives to tider i klinikken. Første gang til måling af øjnene efter øjendråber og anden gang til synstest og eventuelt brillerecept.

Grundskolealder

Ved nedsat syn i  6-10 års alder kan børn ofte selv fortælle, at de ser dårligt. Barnet kan fortælle, at det kan være svært at se langt væk, tæt på eller hele tiden. Det kan typisk dreje sig om brillebehov, men ind i mellem er årsagen mild øjenallergi, der kan give uspecifikke synsproblemer uden øjnene er røde eller løber i vand. Alle børn med mistanke om nedsat syn fra 6-10 års alder gives to tider i klinikken. Første gang til måling af øjnene efter øjendråber og anden gang til synstest og eventuelt brillerecept.

Børn fra 10 år

Store børn fra 10 års alder med mistanke om dårligt syn skal normalt undersøges først hos en optiker. Hvis optiker i sjældne tilfælde ikke kan opnå normalt syn med brille, vil optikeren normalt råde jer til at rette henvendelse til praktiserende øjenlæge for at undersøge dit barns syn og øjne.

Grøn stær (glaukom)

Grøn stær i familien.

Hvis én af dine forældre eller søskende har grøn stær (glaukom) anbefales årlig screening af dine øjne hos øjenlægen. Hvis en af dine bedsteforældre har grøn stær og én af dine forældre ikke har grøn stær, men screenes for grøn stær, er det ikke nødvendigt af kontrollere dine øjne.

Har du grøn stær.

Vi tilbyder regelmæssig kontrol af patienter med grøn stær. Vi følger retningslineerne for det danske og europæiske glaukom selskab.

Har du fået diabetes anbefales øjenlæge kontrol normalt en gang om året.